Thursday, May 8, 2008

No More Sweat...

After couple of weeks been sweating all day long, I decided to buy an AC ( air-cond). Been waiting for my landlord to call almost 2 weeks make me really 'hot'. The temperature here is increasing from day to day and temperature of myself also getting up and up.. Hahahha...

I assumed my landlord wanna wait till the temperature getting the hottest and myself need to buy an AC by my own. So x baik kan?

Well, went to several shop in the Souq to compare the price of the AC. During this season, the price of AC is increasing.. tu laa masa dulu2 x nak beli AC, skrg menggelupur nak carik AC. Last time, my dad suggested to put AC coz ppl around keep telling him to put up one. Since in Msia pun I x pakai AC, so I thought I didnt need here too. Yeah, heard ppl said the heat here is different.. They said you can feel the heat like you open the oven.. Aaaa... cam tu laa I rasa at the moment. The moment, I walked out from the class to another class, I can feel the heat.. cam dah masak dah rasa pipiku ini. Serious panas.. the current temperature is 38 Celcius. Most probably will be more next week.

Pegi laa jalan2 and shopping for the AC.. macam2 lah price nyerr and also the brand. I never shop for the AC before.. maklumlah skrg ni kan semua nya need to do by myself. Nak tak nak..tahu tak tahu.. terpaksa laa buat sdiri.

After comparing from shop to another shop, we decided to buy in one shop. The owner of course is Omani and the sales guy is Indian. Biasa laa kan kalau dah India, ckp cam ular laa... make me feel wanna buy all of the brands. I goes for the cheapest price and not for the brand. Kalau nak ikutkan brand ..mahal woo.. After explained by the sales guy (Jose), I choose the Ghee Brand. Ntah aper2 laa brand.. kononnya dia ckp brand ni bagus giler and ramai org duk beli. Yeah, thats the cheapest. Features dia pun cam elok jerr. So jadilah beli ( 2 set okey..1 for my friend and one for me). The price is about RO200 including the services ( delivery + pasang) all in. After made deposit payment RO100 each, they said they only can fix it one of the AC first and the other one need to be fix tmrw. Sbbnya dah nak mlm. Bleh?? Bagusnya reason!!

Better fix it tmrw 2..2 skali kan..kan ke senang. The next day at 4.30pm, the wanted to come and fix it the aircond. Dtg laa mamat 2 org ni ( technicians) nak pasang. Once they opened up the box, I saw it was diff type of AC .. not the one that I choose yesterday. I was so suprised!! Yelah, yesterday janji AC yg cantik laa jugak..and what they brought tdy was not exactly the same. Mula laa... I naik hot. Dah laaa cuaca pun panas ni. I called Jose and asked him abt that.. Guess what he said..

"No prob... its all the same"

Cam mana plak sama, I tgk lain weh. I tgk warna putih, dia kasi warna kekuningan ( cam yg lama nyerr) , i tgk ader function2 button2 kat depan. yg dia kasi ni x de hapa pun..



The first AC been brought.. yg salah tu..

Then, my friend and I terus jerr pegi blk kat showroom dia. Mula laa suspicious kat K*****. Kalau dah K***** sama jerr.. Geram laa ni.

Punya laa promote smlm kemain lagi. Jommm... sergah dia.. my friend and I mula laa bertekak dia that sales guy tu.. Alasan dia, dia x tahu dlm kotak tu AC yg lain. Hello... you are marketing man and you should know everything okey!! Suker2 jerr bagi alasan cam tu!! I was really upset and my friend too. Dgn muka kitaorg yg mencuka for sure make him really scared!! Hahhaha... rasakan.

Sian technicians tu angkut kotak2 besar2 naik tingkat 2 ( last2 silap AC)

They thought they are so smart can just lie to these ladies. Sorry okey!! Pompuan ni x sbrg pompuan okey. Ingat tu..heheheh..then dia duk promote laa AC tu, kononnya functions bagus, kononya edition baru. Sudah laa nak menipu tul laaa mamat ni. I figure it out that AC is the olde stock. What make I said that...

1. The color of that AC is yellowish.. cam yg dah lama
2. The functions is lesser..
3. Rupanya ( buruk bebenar.. )

After discussed with my friend, we decided to buy another brand. Yelah, x nak laa kan dia main tipu cam ni jer and at last we choose HITACHI. Malaysian product tu!! Terkejut i!!... Malaysia Boleh... belilah barangan buatan Msia!!. This one is a bit expensive including everything, I need to pay RO30 extra. Tu pun after buat muka mencuka and upset. Biar laa diaorg paham skit rasa cam mana bila dah menipu customer. Jgn ingat female customers are stupid and damn okey!!




Hitachi AC.. bestnya...sure lena tido lepas ni.. NO MORE SWEAT!!



Malaysian produk okey.!!! Malaysia Boleh!!!

Kesian laaa plak si technician yg 2 org tu. Duk tunggu kat umah kitaorg ( kat luar okey sbb semua pintu dikunci setelah diambil kira keselamatan). Then pasangkan AC kat my house first and my kat umah my friend later. Took nearly 2 hours to finish it at one house. Siut lama kan.. tak pe.. sabar2..jap lagi kan dah sejuk. Sesambil mamat 2 org tu duk pasang Ac, borak2 laa...

2 of them fr Pakistan and one is the bos who can speak english a little bit and another one is his worker who can speak english at all. For the security purpose, I need to manipulate my story of my life everytime ppl asked me abt myself. Especially, if the stranger asked me that.

Mula laa dia tanya macam2 soalan... So biasa laaa jawab laa dgn penuh confident!! hahahha..

"Im engaged and my finance in Msia. Im getting married this year or may be next year. My parent is here with me but at the moment they are in Muscat doing their business. My dad is going business in property. Every weekend, they will be back in Sur with me since my finance is not around."

Yelah, terpaksa laa kena menipu.. nanti kang macam2 lak terjadi. Dah diorg nampak cam duk sorang jer kan.. Bila dah ckp cam tu rasa secure laa skit.

Sepanjang diorg duk buat tu, I duk tunggu jer la diorg pasang. Nak buat apa lagi kan.. risau gak nak tinggalkan bilik cam tu... nanti x pasal2 ader benda2 yg ilang.

Mlm ni tido dlm kesejukan laa.. Bestnya... nikmatnya dunia.. Maklum lahh for this while dah berpeluh x henti2. Nak tido pun x lena.. Tido pun dlm keadaan yg amat ghairah skali..heheh... sexy mexy you.. and still berpeluh2. Mlm ni..no more sweat okey.. Suker...suker sgt!!!

Promised to AC ppl to come and pay the balance the next day. Planned to go and pay after solat maghrib and at 5pm, he called me...tanya bila nak dtg bayar. Erggg... mmg laa nak dtg bayar..rilex laa.. Ingat kitaorg x nak bayar ker.. sabor jerr laa.

Nak jadikan citer, bila p bayar the balance tu, diorg ckp x de resit. Diorg kena tulis tgn dulu and the next day plak baru resit sampai. Aaaa... buat hal lagi?? Ni naik geram balik ni. The reason is so ridiculous!!! Ader kee kedai punya laa besar ckp x de resit. Serious berbelit2 ckp..x paham laa. Utk tidak menimbulkan suasana huru hara, I decided not to talk much and well as my friend. Tapi my friend buat muka gilerr marah...muka mencuka. Amat menakutkan skali. Org pun naik takut nak deal dgn dia.. I pun takut... Yg lawaknya, org tu pun ckp dgn I jerr laa.. Sbb muka i ni kan muka kanak2 ribena yg riang skali walaupun cuba sedaya upaya utk buat muka marah mencuka... tapi I tewas.. hahahha.. So diorg explained laa kat I sbb x de resit laa.. cam2 laaa yg i pun x paham. Lantak laa korang..janji the next day kasik resit and warranty okey..

Conclusionnya.. kitaorg dah banned kedai tu.. x nak pegi lagi coz of the bad services!!